دفاع دبیر جشنواره سن سباستین از اهدای جایزه به «جانی دپ»

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

جشنواره فیلم سن سباستین در طول هفته گذشته به سبب اینکه اعلام کرد جایزه «دونوستیا» را به «جانی دپ» بازیگر جنجالی آمریکایی اهدا می‌کند، با انتقادات زیادی مواجه شد.

«خوزه لوییز ربوردینوس» دبیر جشنواره سن سباستین امروز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از اهدای این جایزه دفاع کرده و می‌گوید: «در زمانه حاضر، وقتی مجازات بدون محاکمه در شبکه‌های اجتماعی رواج پیدا کرده، ما همواره از دو اصل دفاع می‌کنیم که بخشی از فرهنگ و قوانین بوده است: فرض بی‌گناهی [تا زمان ثابت شدن جرم] و حق بازگشت [به جامعه]. با توجه به مدارکی که به دست ما رسیده، جانی دپ بازداشت نشده، و از سوی هیچ زنی به اعمال خشونت یا آزار متهم و محکوم نشده است. تکرار می‌کنیم: او از سوی هیچ مقامی در سیستم قضایی، به هیچ شکلی از خشونت علیه زنان متهم و محکوم نشده است.»

ربوردینوس اضافه می‌کند که جشنواره علی‌رغم اینکه متهم است به نمایش خشونت علیه زنان، به مبارزه علی بی‌عدالتی، بدرفتاری و خشونت علیه زنان متعهد بوده و فضایی امن برای زنان در جشنواره فراهم کرده است: «اما تعهدات اخلاقی جشنواره نباید تنها به مشکلات زنان در یک جامعه مردسالار محدود شود، هرچند در وضعیت وحشتناکی به سر می‌بریم و صدها زن هر ساله به واسطه جرایم مردان جان می‌دهند. عدم پذیرش هر نوع رفتار خشونت‌آمیز و فرض بی‌گناهی همواره اصول اخلاقی جشنواره بوده و خواهد بود.»

«اتحادیه فیلمسازان زن» اسپانیا به اهدای جایزه افتخاری به «جانی دپ» در جشنواره سن سباستین امسال معترض شد. این گروه می‌گوید جشنواره تصمیم دارد از مردی تجلیل کند که متهم به بدرفتاری با همسر سابقش «امبر هرد» است. قاضی بریتانیایی سال گذشته در مورد پرونده شکایت «جانی دپ» از «سان» که او را «ضارب همسر» خوانده بود اعلام کرد که اتهامات وارد شده از سوی این نشریه «اساساً درست» بوده‌اند. «کریستینا آندریو» رئیس این اتحادیه به «اسوشیتد پرس» می‌گوید: «این اقدام نشانه بسیار بدی برای جشنواره و مدیریت آن است و پیام وحشتناکی برای عموم دارد: «تا وقتی بازیگر خوبی باشید مهم نیست که بدرفتاری می‌کنید یا نه.»»

جشنواره فیلم سن سباستین ۱۷ تا ۲۵ سپتامبر برگزار خواهد شد.