انتقاد تند و تیز «بیل مار» از مراسم اسکار و رمزارزها: «مشکل ما اقتصادی نیست، روانی است»

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 

«بیل مار» مجری برنامه «بی‌درنگ با بیل مار» (Real Time With Bill Maher) که از انتخاب فیلم‌های نامزد اسکار بهترین فیلم انتقاد کرده بود، جمعه شب گذشته مراسم اسکار هفته گذشته را نیز هدف گرفت. بینندگان مراسم اسکار نود و سوم تا پایین‌ترین حد در تاریخ برگزاری کاهش پیدا کرده است.

مار می‌گوید: «در گذشته بینندگانش در حد مسابقات سوپر بول بود. حالا برنده اسکار از همه تشکر می‌کند و می‌گوید: «بچه‌ها بروید بخوابید.» - اما پرستار بچه‌ها پیام می‌دهد: «خوابیده‌اند.» این کمدین ادامه می‌دهد:‌ «نه هیچ شوخی در کار بود، نه آهنگی، نه حتی کلیپی که مثل گذشته ما را سرگرم کند.»

مار در بخشی از برنامه موسوم به «قوانین جدید» پیشنهاد می‌کند که سریال «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) را بسازند. او می‌گوید: ««ماری تایلر مور»، «آلیس» و سریال «آن دختر» (That Girl) از سر راه کنار بروند. دختر جدیدی به شهر آمده که در یک سطل مدفوع می‌کند. ما عاشق اینیم که او با یک ون پرسه می‌زند، اما آیا نمی‌تواند ۱۹ ساله و جذاب باشد؟ شاید بهتر باشد که بازیگران نقش مکملش هم تغییر کنند. شاید یک مرد خوش‌قیافه و شوخ، یک دوست صمیمی هم‌جنس‌گرا و یک سگ؟ به این شکل می‌توان معما را حل کرد. با من تماس بگیرید.»

با این حال، مار نیش خود را در جای دیگری عمیقاً فرو می‌کند: «هر چیزی که در عنوانش کریپتو باشد سرانجام خوبی پیدا نمی‌کند. این روزها در کشور جنونی شکل گرفته.» او رمزارزها را بی‌معنی، بی‌هدف، غیرقابل درک، کلاه‌برداری پانزی، و یک بازی می‌داند که انرژی زمین را به هدر می‌دهد. «ماینینگ» یا استخراج رمزارزها نیازمند محاسبات پیچیده رایانه‌ای ومصرف انرژی است. مار می‌گوید «ایلان ماسک» مدیر عامل «تسلا» که از حامیان رمزارز است باید به تغییرات اقلیمی اهمیت بیشتری دهد.

مار می‌گوید: «کاملاً درک می‌کنم که نظام مالی ما بی‌نقص نیست، اما دست کم واقعی است. سهام اپل ارزش پولی دارد برای اینکه این کمپانی گوشی‌های موبایل هزار دلاری تولید می‌کند که همه می‌خرند و در مستراح می‌اندازند.»

این کمدین معتقد است که کاپیتالیسم «به شما اجازه می‌دهد که در حوزه پول‌های موجود پول درآورید. ولی ما می‌دانستیم که پول باید از چیزی واقعی نشأت بگیرد و تولید شود. اما رمزارزها می‌گویند نه چنین نیست.»

مار اضافه می‌کند: «هیچ‌ دستاوردی وجود ندارد و هیچ محصول واقعی یا سرویسی ساخته نمی‌شود. مانند نور «تینکر بل» است. منبع نور فقط به باور کودکان بستگی دارد. مشکل ما اقتصادی نیست بلکه روانی است. افرادی که در یک دنیای مجازی رشد کرده‌اند پذیرفته‌اند که می‌توانند در آن زندگی کنند.»

مار با این وجود از وضعیت سیاسی آمریکا و به ویژه «جو بایدن»، سخنرانی‌اش در کنگره و نظرسنجی‌هایی که فاکس نیوز را به خشم آورده راضی است. او می‌گوید این شبکه چاره‌ای ندارد جز اینکه پناه ببرد به ادعاهایی چون برنامه کاهش ۹۰ درصدی گوشت قرمز از سوی بایدن یا یک برگر در ماه و لغو جشن‌های چهارم ژوئیه. مار سپس پیشنهاد می‌کند که دیوار مرزی ترامپ باید فروریخته و از آن یک مجسمه عظیم «کالین کپرنیک» ساخته شود.

نسخه کامل این اپیزود این صفحه در دسترس مشترکین ۳۰نما قرار گرفته است.