اکران فیلم Once Upon a Time in Hollywood در چین لغو شد

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فیلم جدید «کوئنتین تارانتینو» که بیش از ۳۶۶ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته در کشور چین روی پرده نمی‌رود.

مقامات چینی اکران فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood‌) به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» را لغو کردند. این فیلم که تاکنون ۳۶۶ میلیون دلار در بازارهای مختلف فروخته، قرار بود ۲۵ اکتبر (۳ آبان ماه) در چین روی پرده برود و فروش جهانی فیلم را به ۴۰۰ میلیون دلار برساند.

درحالی که به صورت رسمی علت این اقدام اعلام نشده، منابع نزدیک به پروژه به ورایتی می‌گویند شکایت «شنان لی» دختر «بروس لی» از سازندگان به خاطر نحوه‌ی نمایش شخصیت پدر در فیلم موجب لغو اکران شده است. منابع می‌گویند در صورتی که تارانتینو صحنه‌های مرتبط با «بروس لی» را حذف کند می‌تواند فیلمش را در چین به نمایش درآورد.

«شنان لی» از اواخر جولای وقتی که «هالیوود» روی پرده رفت نسبت به نحوه‌ی نمایش پدرش معترض شد. در یکی از صحنه‌های فیلم «بروس لی» با شخصیت خیالی «کلیف بوث» با بازی «برد پیت» مبارزه می‌کند. در این رویارویی کلیف بروس را می‌گیرد و به در یک خودرو می‌کوبد.

«شنان لی» اولین بار در مصاحبه با «رپ» تارانتینو را محکوم کرد و گفت: «او به عنوان یک فرد مغرور و کثیف و وراج معرفی شده نه کسی که باید سه برابر دیگر افراد تلاش می‌کرد تا در هالیوود به موفقیت برسد... در اینجا اوست که شخصیت «برد پیت» را به مبارزه دعوت می‌کند، در صورتی که هرگز چنین انسانی نبود.»

«دن اینوسانتو» یکی از شاگران لی نیز به نگاه تارانتینو به «بروس لی» معترض شد و گفت او هرگز کسی نبود که بخواهد از «محمد علی» چنانکه در فیلمنامه آمده انتقاد کند. او در مصاحبه با ورایتی گفت: ««بروس لی» هرگز حاضر نبود به «محمد علی» بی‌حرمتی کند زیرا برخلاف رفتار او را هم بسیار تحسین می‌کرد. در واقع، او به بوکس بیش از هنرهای رزمی علاقه داشت.»

تارانتینو به دنبال اعتراض «شنان لی» به دفاع از بازی «مایک مو» در نقش «بروس لی پرداخت و در کنفرانس مطبوعاتی فیلم در مسکو گفت: ««بروس لی» در واقع انسان مغروری بود. من نحوه‌ی حرف زدن او را از خودم ابداع نکرده‌ام. شنیده‌ بودم که چیزهایی مانند آن می‌گوید.»

این اولین بار نیست که اکران فیلم‌های تارانتینو موقتاً لغو می‌شود. در سال ۲۰۱۲ فیلم «جانگوی آزاد» (Django Unchained) به سبب وجود صحنه‌های دلخراش مانند «روزی روزگاری در هالیوود» مدتی روی پرده نرفت.