Game of Thrones: «دنریس» چه چیزی در گوش «جورا مورمونت» زمزمه کرد؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به نظر می‌رسد که نویسندگان «بازی تاج‌وتخت» سعی داشته‌اند پایانی متفاوت برای قسمت پایانی سریال بسازند.

 

[حاوی اسپویلر از «بازی تاج‌وتخت»]

فصل پایانی «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) به علت روند بیش از حد سریع و گاهی غیرمنطقی و غیرمعمول وقوع حوادث و فرصت کافی ندادن به شخصیت‌ها برای تکامل و همچنین مسائل دیگر اعتراضات زیادی را موجب شد. شاخص‌ترین نمونه‌ی این خصوصیت فصل هشتم دگرگونی «دنریس تارگرین» و تبدیل شدنش به «ملکه‌ی دیوانه» و عزیمت ناگهانی «جیمی لنیستر» به سمت «کینگز لندینگ» بود.

علی‌رغم همه‌ی این روایت‌های خام‌دستانه، مجله‌ی «اینترتینمنت ویکلی» به تازگی فاش کرده است که نویسندگان برای زنده نگه داشتن یکی از شخصیت‌ها تمام تلاش خود را کردند اما در نهایت از ایده‌ی خود صرف نظر کردند زیرا کاری منطقی نبوده است. آن‌ها سعی کرده‌اند داستانی برای شخصیت‌ها خلق کنند که با خصوصیاتشان هم‌خوانی داشته باشد و مصنوعی به نظر نرسد.

«دیو هیل» یکی از نویسندگان سریال می‌گوید: «تا مد‌ت‌ها می‌خواستیم «سر جورا» در صحنه‌ی پایانی «دیوار» حاضر باشد. سه نفری که از تونل بیرون می‌آیند می‌توانستند جان و جورا و ترومند باشند. اما برای رساندن جورا به آن نقطه باید منطق روایی را از بین می‌بردیم و کاری می‌کردیم که درست پیش از قسمت پایانی دنریس را فراموش کند... راهی وجود نداشت که این کار را بدون نگرانی انجام دهیم. جورا نیز باید مرگی در خور می‌داشت هنگامی که از زن محبوبش محافظت می‌کرد.»

البته، دانستن این موضوع برای هواداران «جورا مورمونت» با بازی «ایان گلن» هم تلخ و هم شیرین است. این شوالیه‌ی وفادار یکی از پرشمار شخصیت‌هایی بود در طول فصل‌های گذشته مصائب بسیاری تحمل کرد و حتی به بیماری مرگبار «گری‌اسکیل» مبتلا شد. جان سپردن در راه محافظت از ملکه در «نبرد وینترفل»، بهترین نوع مرگ برای این شخصیت بود.

از این گذشته، جورا برای پشتیبانی از دنریس وقتی که کینگز لندینگ را با ساکنین بی‌پناهش به آتش می‌کشد باید با شرایط پیچیده و دشواری مواجه می‌شد. گلن در مصاحبه با «اینترتینمنت ویکلی» می‌گوید: «شیرینی ویژه‌ای در آن است زیرا جورا هرگز نمی‌فهمد که دنریس دست به چه کارهایی می‌زند. شاید بهترین پایان همین باشد. اینکه هیچ وقت نمی‌فهمد چه اتفاقی برای او روی می‌دهد و اگر پراگماتیک به آن بنگریم، مرگش در راه رسیدن به هدفی والا بود. جورا اگر زنده می‌ماند چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ من که نمی‌دانم.»

گلن می‌گوید دنریس باید در آخرین لحظات زندگی جورا چیزی در گوشش زمزمه می‌کرد که  طبق فیلمنامه «او هرگز قرار نبود بشنود و ما هرگز قرار نبود بدانیم.» بنابراین «امیلیا کلارک» بازیگر نقش دنریس بداهه‌گویی می‌کند و آن جمله به صورت یک راز میان آن دو باقی می‌ماند. گلن می‌گوید: «جمله‌ای است سراسر صمیمانه و مطابق آن لحظه و چیزی که من هرگز از یادش نخواهم برد.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا انتظار داشته هواداران در این باره کنجکاوی کنند می‌گوید: «بله، اما همیشه محفوظش خواهم داشت زیرا چیزی است که کسی هرگز جز ما دو نفر نخواهد دانست. و این تبدیل به خاطره‌ می‌شود.»

در فصل چهارم «بازی تاج‌وتخت» فاش می‌شود که جورا به عنوان جاسوس «رابرت باراتیون»‌ به دنریس نزدیک اما سپس به او علاقه‌مند شد. با این حال دنریس جورا را تبعید می‌کند. گلن در پاسخ به این پرسش که آیا تمایل داشته جورا پیش از مرگش کاری انجام دهد یا نه می‌گوید: «به جز عشق‌بازی با دنریس که خواسته‌ای مشهود و دردناک است و به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد، راستش را بخواهید، نه.»

گلن در ادامه می‌گوید: «ماجرای بیماری «گری‌اسکیل» به کلی در کتاب‌ها وجود ندارد، و چیزی است که نویسندگان به شخصیت افزودند. می‌توانم بگویم که دوست داشتم جورا بیشتر خودش را نشان دهد، اما چنین چیزی با شخصیتش نمی‌خواند. [شورانرها] همیشه با اندکی شوخ‌طبعی می‌گفتند: «سکوت‌های تو بی‌نظیر است. خیلی از صحنه‌هایی که صحبت نمی‌کنی خوشمان می‌آید.» نظر لطف‌شان است. اما نه، چیز دیگری نیست که بخواهم به شخصیت اضافه کنند.»

گلن در بخش‌های دیگری از مصاحبه‌ می‌گوید فیلمبرداری «نبرد وینترفل» آزمونی واقعی بوده و ناخوشایندترین تجربه‌اش در تمام طول سریال.