جمشید مشایخی در سن ۸۵ سالگی درگذشت

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

«جمشید مشایخی» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون سه‌شنبه شب در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. او که در طول تعطیلات نوروز در بیمارستان عرفان بستری بود ساعاتی پیش از دنیا رفت. خانواده‌ی مشایخی در آخرین پست صفحه‌ی اینستاگرام این بازیگر نوشتند: «پدر ما ساعت ٩ شب امشب ١٣ / فروردین / ١٣٩٨ در نهایت آرامش به سفر ابدی رفت. تشکر ویژه از همه عزیزانی که همواره به ایشان لطف و محبت داشتند. روح ایشان شاد و یادش گرامی باد. نادر، نغمه و سام مشایخی.»

مشایخی ششم آذرماه ۱۳۱۳ در تهران متولد شد و دوران حرفه‌ای بازیگری‌اش را از سال ۱۳۳۶ و بازی در نمایش «وظیفه‌ی پزشک» آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ و در سن ۲۹ سالگی در فیلم کوتاه «جلد مار» حضور یافت. او در سال ۱۳۴۴ با فیلم «خشت و آینه» به دنیای سینما قدم گذاشت و از آن پس در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال تلویزیونی بازی کرد. مشایخی در مصاحبه‌هایی علت پذیرفتن نقش‌های متعدد را بعضاً‌ به خاطر کمک به کارگردان آن فیلم اعلام کرده بود.

چهره‌ی ماندگار سینما، تلویزیون و تئاتر با فیلم‌های «کمال‌الملک» و «گل‌های داودی» در جشنواره‌ی فیلم فجر برنده‌ی سیمررغ بلورین بهترین بازیگر مرد نقش اول شد و با فیلم «بانوی من» در هفتمین دوره‌ی جشن خانه‌ی سینما برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد مکمل شد.

دیگر آثار شاخص مشایخی شامل فیلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده ۵۹» و سریال‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش»می‌شوند.

«تهمینه میلانی» یکی از اولین افرادی بود که به درگذشت مشایخی واکنش نشان داد و نوشت: «استاد جمشید مشایخی، هنرمند برجسته‌ی ایران ساعتی پیش به گفته‌ی نزدیکان ایشان، در نهایت آرامش از میان ما رفت. تسلیت به خانواده محترم مشایخی و همه‌ی سینمادوستان. یادش گرامی باد.»