news-background
news-background

[اختصاصی 30نما] نقد و بررسی فصل دوم سریال “Game Of Thrones” – بخش اول

نویسنده : ایمان.ع

برای مطالعه بررسی فصل اول کلیک نمایید


نگاهی به فصل دوم Game Of Thrones

بعد از استقبال خوب شما دوستان از بررسی فصل اول سریال بازی تاج و تخت , در نظر گرفتیم تا به بررسی فصل دوم سریال ]اختصاصی 30نما[ بپردازیم . بعد قسمت نهم فصل اول , همه انتظار میکشیدند در قسمت پایانی فصل , شاهد اتفاقات حساس و مهیجی باشند . اما قسمت اخر طوری که همه انتظار داشتند نبود و باز هم به بیننده اثبات شد , هنوز Game Of Thrones را نشناخته است . در فصل دوم , دیگر همه انتظار داشتند شاهد اتفاقات مهمی در قسمت های اول در رابطه با مرگ ند استارک باشند , اما انگار هر چه فصل دوم به اواسط فصل پیش میرفت , سریال هر قسمت بی اهمیت تر میشد و مسائلی را دنبال میکرد که از انتظار مخاطبان پایین تر و مورد علاقه اشان نبود . فصل دوم , گویا هنوز داشت به داستان سریال , پر و بال میداد و به طوری داشت داستان را آماده میکرد برای فصل های بعد و قسمت های جذاب تر ! هر قسمت که پخش میشد , منتظر یک اتفاق خاصی بودیم , منتظر یک شوک دیگر بودیم . مانند مرگ ند استارک , اما همانطور که ذکر شد , ما در فصل دوم هنوز با قوانین بازی تاج و تخت آشنایی نداشتیم . البته یک سری شناخت هایی دارد کسی که فصل اول را تمام کرده است . برای مثال , صحنه های دلخراش و به طوری حال به هم زن فیلم , کمی برایش قابل هضم تر میشود . تقریبا انتظار صحنه های جنسی در فیلم را دارد و مسائل دیگر ... اما هنوز مخاطب با داستان سریال , به طور کامل آشنایی ندارد و همین مسئله باعث میشود که در شروع فصل دوم , در هر قسمت بیننده دنبال اتفاقات مهمی پیرامون مرگ ند استارک باشد . نکته ای که دقیقا مناسب این جا است و جا دارد بیان شود , این است که در گیم آف ترونز هر شخصیت و فردی که میمیرد , دیگر مرده و تمام شده است رفته ! مهم نیست آن فرد چه قدر مهم بوده باشد یا اصلا نبوده باشد , مسئله این است کسی که در سریال مرده , دیگر حتی یک ذره هم اهمیت ندارد و شخصیت های دیگر داستان به ادامه کار برای رسیدن به هدفشان , میپردازند . این نکته در ادامه ی سریال و در فصل های بعدی , خیلی بیشتر و واضح تر دیده میشود .

thumb-1920-392863

موضوع قابل توجهی که بیننده در اواسط فصل دوم آن را درک میکند , پراکندگی شخصیت ها و داستان سریال است . برای مثال , فصل اول کاملا زمینه ساز داستان سریال بود و در فصل دوم باز هم داستان به اوج خود نرسیده , اما کم کم تماشاگر در این فصل متوجه پراکندگی داستان میشود . سریال از این فصل چند داستان و زوایای مختلف را دنبال میکند و همین موضوع شروع جذابیت سریال است . طی همین فرایند , بازیگرانی چون امیلیا کلارک , کیت هرینگتون , ریچارد مدن در به ترتیب در نقش های دنریس , جان اسنو و راب استارک بیشتر دیده میشوند و گویا میدان را در دست خود میگیرند ! البته شایان ذکر است که هر کدام از بازیگران ذکر شده , در برخی فصل ها بهتر عمل کرده اند و در برخی فصل ها ضعیف تر از دیگر فصل ها . برای مثال ریچارد مدن در نقش راب استارک , استارت بازی خوب خودش را زودتر از بازیگران دیگران زد , یکی از دلایلش شاید حضور کم تر او در سریال نسبت به دیگر بازیگران بوده و به همین دلیل در فصل دوم , داستان بیشتر پیگیر راب استارک و مسائل مربوط به او است . پیتر دینکلیج در نقش تیرین لنیستر, از دیگر بازیگران سریال است که در این فصل شروع مسائل مهم پیرامون او رقم میخورد و از این فصل به یکی از مهم ترین شخصیت های سریال میشود . همچنین افلی آلن و جیسون موموآ از دیگر بازیگران حائز اهمیت این فصل هستند که البته آلن در نقش تئون گریجوی شاید بشود گفت تازه شروع بازی فوق العاده اش در فصل سوم رقم میخورد . رفته رفته در اواسط فصل , فصل دوم بهتر و جذاب تر میشود و تنوع داستان خود به خود باعث میشود هر چه به قسمت های آخر نزدیک میشویم , فصل بهتر و جذاب تر دنبال شود . اما این تنوع حاصل چه چیزی است ؟ عملکرد خوب بازیگران یا خلاقیت در نوشتن فیلمنامه یا چیز دیگری ؟!

thumb-1920-478380

عملکرد بازیگران در فصل دوم

در فصل دوم ما شاهد بازیگران جدیدی بودیم . ناتالی درمر , رز لزلی  , سیبل ککیلی , کاریس ون هوتن , گوندلین کریستی و جروم فلین نمونه هایی از این بازیگران هستند . در این بین رز لزلی در نقش ایگریت و جروم فلین در نقش بران , از بازیگران محبوب و موفق در بین شخصیت های جدید فصل دوم شدند . لزلی در این فصل به یکی از جالب ترین شخصیت های سریال تبدیل شده بود . ترکیب فوق العاده هماهنگش با کیت هرینگتون در نقش جان اسنو  , در قسمت های آخر فصل , سکانس های بعضا خنده دار و دوست داشتنی ای را خلق کرده بود . دقیقا همین حالت را ترکیب بران و تیرین با هم در این فصل دارند و شروع رابطه دوستی آن ها در این فصل رقم میخورد . بران هم یکی از شخصیت های خوب و قابل توجه این فصل بود و میتوانیم بگوییم جروم فلین بهترین عملکردش را برای این نقش انجام داده است . در کل عملکرد بازیگران جدید این فصل , خوب بوده است و برای مثال اگر بخواهیم بازی کریستی در نقش برین تارت را ارزیابی کنیم , میتوانیم بگوییم بازی او در این فصل برای شروع بد نبوده , اما بازی خیلی کاملی را ارائه نداد است و در برخی از سکانس ها به دل بیننده نمی نشیند . اما در فصل های بعدی و مخصوصا در فصل سوم در کنار کاستر والدو , بازی بسیار خوب و بی نقصی را ارائه دادند . و به همین دلیل برای شروع , عملکرد کلی کریستی قابل قبول بوده است . اگر بخواییم به بررسی بازیگران اصلی و مهم این فصل بپردازیم , بهتر است با پیتر دینکلیج شروع کنیم . یکی از شخصیت های دوست داشتنی و محبوب سریال که شروع بازی خوب و مهم اش در همین فصل آغاز میشود . دینکلیج در نقش تیرین لنیستر شاید یکی از معدود شخصیت های سرگرم کننده قسمت های ابتدایی فصل باشد . مخصوصا بازی اش کنار جروم فلین که به نظر می آید یک ترکیب هماهنگ و جالب را درست کرده اند . حرکات و دیالوگ های دینکلیج کاملا با شخصیت اش جور در می آید و این هنر تهیه کنندگان و عوامل فیلم را در انتخاب شخصیت و بازیگر را نشان میدهد . سرسی لنیستر خواهر او , همان لنا هیدی , کاملا متضاد او در این فصل است و به نظر می آید حتی این دو هم از نظر بازی به هم می آیند , حالا اینجا در نقطه مقابل هم ! ریچارد مدن از دیگر بازیگران مهم فصل دوم است که هر چه از فصل دوم پیش میرفتیم , نقش او پررنگ تر میشد . شاید تاثیرگذاری ریچارد به اندازه شان مارک بین در نقش ند استارک محبوب نباشد , اما تاثیر گذاری او بر مخاطب کم هم نبوده و در فصل بعدی به نقطه ی اوج خود میرسد . راب استارک شاید بخاطر غروری که دارد , بازیگر خیلی محبوب تماشاگران نباشد اما اگر احساسی حساب نکنیم , همین حس غرور و خودسری که دارد , که باعث میشود زیاد مورد علاقه قرار نگیرد , خودش عملکرد خوب ریچارد مدن را اثبات میکند و باید اعتراف کرد با جذبه خاص او , واقعا در بعضی از سکانس ها , بازی او به طرز عجیبی به دل می نشیند ! و اما این بخش را با جک گلیسون تمام میکنیم ! قطعا بازیگری که شاید به خاطر شخصیت تنفر آمیز نقش اش بعضی جای ها به او کم لطفی بشود , جک گلیسون و همان کینگ جافری سریال است ! جک به نظر خیلی از منتقدان معتبر , به عنوان پدیده کشف شده ی سینما معرفی شده است . گلیسون در همه ی سکانس هایی که حضور دارد , فوق العاده ظاهر شده و به بهترین شکل ممکن نقش خودش را بازی کرده است . در این فصل , استارت درخشش او میخورد و شاید به صراحت بتوانیم اعلام کنیم که یکی یا شاید حتی ستاره فصل دوم گیم آف ترونز , جک گلیسون بوده است ... (اخبار سینمای جهان را با ما دنبال کنید)

thumb-1920-702821

در بخش دوم به نگاهی بر نقاط قوت , ضعف و حساس ترین لحظات فصل دوم و بازخورد متنقدان و مردم , میپردازیم ...

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید