news-background
news-background

حضور محمد رسول‌اف در کن برای اکران «دانه انجیر معابد» تأیید شد؛ حمایت ساندرا هولر و شان بیکر

رسول‌اف در افتتاحیه فیلم «دانه انجیر معابد» در کن حضور پیدا می‌کند.

«محمد رسول‌اف» کارگردان محکوم به حبس که به تازگی از ایران خارج شده در مراسم افتتاحیه فیلم «دانه انجیر معابد» (The Seed of the Sacred Fig) در جشنواره کن حضور پیدا خواهد کرد.

رسول‌اف به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده و در مصاحبه با «گاردین» اعلام کرده است که در آلمان به سر می‌برد. پیش‌تر گزارش شده بود که او برای خارج کردن «دانه انجیر معابد» از جشنواره کن تحت فشار قرار گرفته است. او این فیلم را به شکل زیرزمینی و بدون پوشش اجباری بازیگران زن ساخته است.

این فیلم دو ساعت و ۴۸ دقیقه‌ای درباره قاضی دادگاه به نام ایمان است که در ناآرامی‌های تهران با بدبینی دست به گریبان است. با فروپاشی قوانین اجتماعی، وقتی اسلحه او ناپدید می‌شود، به همسر و دخترانش شک می‌برد و سخت‌گیری‌هایی تحمیل می‌کند که خانواده را به گسست می‌کشاند. «ستاره عبدالمالکی»، «زهرا رستمی»، «امینه مزروعی» و «نیوشا آخشی» از جمله بازیگران این فیلم خواهند بود.

«دانه انجیر معابد» که به گفته رسول‌اف همچنان در حال تدوین است، ۲۴ مه در کن اکران خواهد شد. استودیوی نئون که چهار فیلم برنده «نخل طلا» در چهار سال گذشته را در آمریکا اکران کرده امتیاز پخش این فیلم را خریداری کرده است.

همزمان با تأیید حضور رسول‌اف در کن، فیلمسازان و بازیگرانی چون «شان بیکر»، «ساندرا هولر»، «زر امیرابراهیمی»، «فاتح آکین»، «آتوم آگویان»، «ایلدیکو انیدی»، «اندرو هی»، «آگنیشکا هولاند»، «لورا پواتراس»، «پایال کاپادیا» و «آریان لابد» با انتشار نامه‌ای سرگشاده از کارگردان ایرانی حمایت کرده‌اند.

در بخشی از این نامه که «ورایتی» منتشر کرده آمده است: «ما به عنوان گروهی از فیلمسازان بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که تعقیب غیرقانونی و بی‌رحمانه محمد رسول‌اف و محکوم کردنش به حبس، مصادره اموال و تحمل شلاق که او را مجبور به فرار از کشور کرد را متوقف کند.» در بخش پایانی نامه می‌آید: «ما تو را می‌بینیم، صدایت را می‌شنویم، و در برابر این نظام سرکوبگر در کنارت هستیم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید