news-background
news-background

فیلم Parthenope پائولو سورنتینو ۹ دقیقه در جشنواره کن تشویق شد؛ واکنش منتقدین به کشف یک ستاره

تازه‌ترین ساخته سورنتینو سه‌شنبه شب در کن اکران شد.

«پائولو سورنتینو» برنده اسکار سه‌شنبه این هفته به همراه برخی از عوامل و بازیگران «پارتنوپه» (Parthenope) از جمله «گری اولدمن» در جشنواره کن هفتاد و هفتم روی فرش قرمز رفت. این فیلم پس از نمایش در این جشنواره با ۹ دقیقه تشویق ایستاده روبرو شده است.

«چلسته دلا پورتا» ستاره فیلم در این مراسم به‌شدت تشویق شد و سورنتینو پس از به دست گرفتن میکروفن گفت: «این فیلم تجلیلی از سیر زندگی من است.»

دهمین فیلم بلند سورنتینو درباره زنی جویای خوشبختی به نام پارتنوپه در سال ۱۹۰ ناپل است که به گفته سورنتینو اگرچه همنام به شهر خود است اما «نه سیرن است و نه افسانه.» در اساطیر یونان، پارتنوپه نام یک سیرن است که وقتی ترانه‌هایش اودیسئوس را اغوا نمی‌کند خودش را به دریا می‌اندازد و غرق می‌شود. امواج دریا پیکر او را به سواحل ناپل می‌برد.

«لوییزا رانی‌یری» که در «دست خدا» (The Hand of God) با سورنتینو همکاری کرده، «سیلویو اورلاندرو» بازیگر فیلم «پاپ جوان» (The Young Pope)، «استفانیا ساندرلی»، «ایزابلا فراری»، «پپه لانزتا»، «آلفونسو سانتاگاتا»، «سیلویا دگراندی»، «سلست دالا» تازه‌وارد، «نلو ماشا» و «بیاجو ایتزو» دیگر بازیگران این فیلم خواهند بود.

«پارتنوپه» هفتمین فیلم سورنتینو است که پس از فیلم‌هایی چون «پیامدهای عشق» (Consequences of Love)، «باید همین جا باشد» (This Must Be the Place)، «زیبایی شکوهمند» (The Great Beauty) و «جوانی» (Youth) در جشنواره کن اکران می‌شود. «زیبایی شکوهمند» در سال ۲۰۱۴ برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد در حالی که «دست خدا» در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و جایزه بزرگ هیأت داوران و نامزدی اسکار را دریافت کرد.

امتیاز «پارتنوپه» در «راتن تومیتوز» اعلام نشده اما این فیلم نقدهای درخشانی دریافت نکرده است. منتقد «تلگراف» به «پارتنوپه» امتیاز دو ستاره داده و می‌نویسد حتی «گری اولدمن» نتوانسته فیلم را نجات دهد.

منتقد «ددلاین» از کشف «چلسته دلا پورتا» استقبال می‌کند و می‌نویسد: «پورتا یک کشف واقعی در نقش اصلی است... سایر بازیگران از جمله اولدمن که نقش کوتاه اما تکان‌دهنده‌ای دارد و نمایش دوست‌داشتنی ساندرلی در پایان، چاشنی زیادی اضافه می‌کنند.»

منتقد «اسکرین» می‌نویسد: «در نمایش درخشان چلسته دلا پورتا در اولین فیلم بلندش هیچ نقصی نیست. این نگاه ابزاری به شخصیت اوست که مشکل می‌آفریند.»

منتقد «ایندی‌وایر» معتقد است که «پارتنوپه» به شکل قابل توجهی «کمتر از برخی از آثار قبلی کارگردان رؤیاگونه» است: «پائولو سورنتینو برای تصور کردن اینکه دنیا برای زیباترین زن دنیا به شکلی دارد خودش را دیوانه می‌کند.»

منتقد «تایم» نوشته است: «فیلمی است که سخت زیبایی، میل و ژرفای فلسفی را جست‌وجو می‌کند و فقط دستاوردهای پراکنده‌ای از مورد اول دارد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید