news-background
news-background

دیوید کراننبرگ: هوش مصنوعی مفهوم فیلم و بازیگری را از بین خواهد برد

«دیوید کراننبرگ» در کنفرانس مطبوعاتی فیلم «کفن‌ها» (The Shrouds) در جشنواره کن می‌گوید هوش مصنوعی هم او را هیجان‌زده و هم وحشت‌زده می‌کند. این فیلمساز کانادایی می‌گوید: «باید چه کنیم؟ نمی‌دانم.»

فیلم جدید کراننبرگ در مورد یک کارآفرین به نام «کارش» با بازی «ونسان کسل» است که همسرش را از دست داده و دستگاهی می‌سازد تا مردم از درون کفن با مردگان ارتباط برقرار کند و پوسیدنشان را نظاره کنند.

بخش‌هایی از داستان این فیلم که سه و نیم دقیقه در کن اکران شد، درباره شخصیتی با بازی «گای پیرس» است که رایانه کارش را تنظیم کرده و ادعا می‌کند به همراه یک هوش مصنوعی درون آن زندگی می‌کند.

کراننبرگ درباره تأثیر هوش مصنوعی بر فیلمسازی می‌گوید: «به عنوان فیلمسازی که از تصاویر تولید شده با رایانه که آن را سی‌جی‌آی می‌نامند استقبال می‌کند، باید بگویم فیلمسازی را بسیار راحت‌تر کرده.»

او به یاد می‌آورد که خطای جا ماندن یک فنجان قهوه در سکانس افتتاحیه «بیگانه» (Alien) به لطف سی‌جی‌آی اصلاح شده است: «به نظر من هوش مصنوعی می‌تواند آن را پیش ببرد، بنابراین در آن سطح از به کار گرفتن آن استقبال می‌کنم. بسیار هولناک است که هوش مصنوعی حتی در آغاز پیدایش از عهده چه کارهایی بر می‌آید.»

کراننبرگ می‌گوید در آینده فیلمنامه‌نویس را «دستورنویس» خواهند نامید: «اگر افراد بتوانند جزئیات کافی برایش بنویسند، فیلم خودش را نشان می‌دهد. تمام مفهوم تولیدات فیلمسازی و بازیگری و غیره از بین خواهد رفت، این وعده و تهدید هوش مصنوعی است. آیا از آن می‌ترسیم یا استقبال می‌کنیم؟ هر دو، هر دو.»

او در ادامه فیلم «کفن‌ها» را یک اثر اتوبیوگرافی می‌خواند که پس از نبرد همسرش با سرطان نوشته شده است: «پس از آن چند سال فیلمسازی را کنار گذاشتم، و انگیزه روایت این داستان را حس کردم.»

کراننبرگ در سال ۲۰۲۲ فیلم «حنایات آینده» (Crimes of the Future) را در جشنواره کن اکران کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید