news-background
news-background

فیلم The Apprentice در جشنواره کن ۱۱ دقیقه تشویق شد؛ پیام سیاسی علی عباسی: روزهای بدی در پیش است

تازه‌ترین ساخته کارگردانی ایرانی تبار در کن اکران شد.

فیلم «کارآموز» (The Apprentice) دوشنبه شب این هفته در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره کن ۱۱ دقیقه تشویق شد. «علی عباسی» کارگردان ایرانی تبار که در سال ۲۰۲۲ «عنکبوت مقدس» (Holy Spider) را در این جشنواره داشت پس از ورود به سالن لومیر با استقبال «زر امیرابراهیمی» و «کیت بلانشت» روبرو شد.

«کارآموز» داستانی در دنیای «فساد و فریب» روایت می‌کند و تلاش‌های «دونالد ترامپ» جوان با بازی «سباستین استن» برای بنا کردن کسب‌وکار املاک در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نیویورک و نیز رابطه او با وکیلش «روی کوهن» را به تصویر می‌کشد. «جرمی استرانگ» در نقش کوهن و «ماریا باکالووا» در نقش ایوانا همسر اول ترامپ ظاهر خواهند شد. «گابریل شرمن» که مینی‌سریال «بلندترین صدا» (The Loudest Voice) شوتایم با بازی «راسل کرو» را در کارنامه دارد نویسنده فیلم است.

«سباستین استن» که بیشتر با «دنیای سینمایی مارول» و سریال «پم و تامی» (Pam & Tommy) شناخته می‌شود، در این مراسم حضور داشت اما «جرمی استرانگ» سازندگان فیلم را همکاری نکرده بود. «الیور استون» که چند فیلم سیاسی در کارنامه دارد یکی از بینندگان این فیلم بود.

عباسی پس از نمایش «کارآموز» از ناآرامی‌های جهان گفت: «رئیس جمهور ایران کشته شده. درخواست صدور حکم بازداشت نخست وزیر اسرائیل صادر شده. در اوکراین جنگ شده. در سودان جنگ شده. همه نوع کثافتی در حال وقوع است. به نظر من در زمان آشفتگی، این گرایش وجود دارد که به درون بنگریم، تا سر خود را در شن فرو کنیم... و امیدوار باشیم که بهترین اتفاق رخ دهد، امیدوار باشیم که طوفان دور شود. اما طوفان دور نمی‌شود، در واقع در حال نزدیک شدن است. بدترین روزها در پیش است.»

عباسی اضافه می‌کند که پیش از ساختن «کارآموز» به او پیشنهاد شده فیلم‌های دیگری درباره جنگ جهانی اول و دوم یا امپراتوری روم بسازد: «هیچ روش تمثیلی زیبایی برای کنار آمدن با ظهور فاشیسم وجود ندارد. زیبا نخواهد بود. اما فکر می‌کنم مشکل دنیا این است که انسان‌های خوب بیش از حد ساکت مانده‌اند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید