news-background
news-background

تقدیر جشنواره ونیز از پیتر ویر با اهدای «شیر طلایی»

کارگردان استرالیایی «نمایش ترومن» یک جایزه افتخاری از جشنواره ونیز دریافت می‌کند.

«پیتر ویر» کارگردان و نویسنده استرالیایی فیلم‌هایی چون «نمایش ترومن» (The Truman Show) و «انجمن شاعران مرده» (Dead Poets Society) در جشنواره ونیز امسال یک جایزه افتخاری «شیر طلایی» دریافت می‌کند.

در بیانیه «آلبرتو باربرا» دبیر هنری جشنواره ونیز آمده است: «پیتر ویر در مجموع فقط با کارگردانی ۱۳ فیلم در طول ۴۰ سال جایگاهی در آسمان بزرگترین کارگردانان سینمای مدرن پیدا کرده است.» باربرا می‌گوید این کارگردان ۷۹ ساله میان موفقیت تجاری و کمال توازن ایجاد کرده است: «ویر بازتاب مضامین شخصی را با نیاز رسیدن به یک مخاطب گسترده تا جایی که ممکن است ترکیب می‌کند.» ویر می‌گوید: «جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و «شیر طلایی» آن بخشی از سنت هنر ماست.»

ویر در سال ۱۹۴۴ در سیدنی متولد شده و در سال ۱۹۷۴ با اولین فیلم بلندش «ماشین‌هایی که پاریس را خوردند» (The Cars That Ate Paris) به شهرت رسید. او در سال‌های بعد درام جنگی «گالیپولی» (Gallipoli) را با «مل گیبسون» جوان ساخت و با «شاهد» (Witness) نامزد هشت جایزه و برنده دو اسکار از جمله بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین شد. ویر در سال ۲۰۲۲ اولین فیلمساز استرالیایی برنده اسکار افتخاری لقب گرفت اما مارس امسال اعلام کرد که بازنشسته شده است: «چرا از سینما کنار کشیدم؟ به این دلیل ساده که دیگر انرژی ندارم.»

جشنواره ونیز هشتاد و یکم از ۲۸ اوت تا ۷ سپتامبر برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید