news-background
news-background

برایان کاکس: انجیل یکی از بدترین کتاب‌های تاریخ است

انجیل از نگاه بازیگر سریال «وراثت» یکی از «بدترین» کتاب‌های تاریخ است.

«برایان کاکس» بازیگر سریال «وراثت» (Succession) در مصاحبه با پادکست «استارتینگ لاین» از تأثیر مذهب بر سیاست و بشر گفته و انجیل را «یکی از بدترین کتاب‌های تاریخ» نامیده است.

این بازیگر ۷۷ ساله در پاسخ به این پرسش که آیا مذهب مانع پیشرفت بشر می‌شود یا نه می‌گوید: «به شکل قابل توجهی بله - به نظر من مذهب مانع است به خاطر نظام عقیدتی آن که خارج از خود ماست.»

کاکس توضیح می‌دهد: «با اینکه ما که هستیم سر و کار ندارند، می‌گویند: «اگر خدا این را بگوید و آن کار را بکند»، اما تو فکر می‌کنی: «خوب خدا چیست؟ ما مفهوم خدا را ساخته‌ایم، و برای مشکل کنترل دیگران خلقش کردیم، از سوی دیگر یک مشکل مردسالارانه است... اساساً مردسالارانه است - ما به اندازه کافی زن‌سالاری را نمی‌بینیم.»

او در ادامه از روایت‌های مردسالارانه انجیل انتقاد می‌کند و می‌گوید: «داستان آدم و حوا است، یعنی پروپاگاندا به گذشته‌های دور برمی‌گردد - انجیل یکی از بدترین کتاب‌های تاریخ است، از نظر من. چون با این مفهوم شروع می‌شود که دنده آدم - می‌دانید که این زن از دنده [سیزدهم] آدم خلق شده، و باور می‌کنند چون به اندازه کافی احمقانه است.»

کاکس ادامه می‌دهد: «به آن نیاز دارند، اما نیازی نیست به آن‌ها دروغ گفته شود، به یک نوع حقیقت نیاز دارند، و این حقیقت نیست. حقیقت نیست، یک مجموعه داستان است، می‌‌دانید... ارتباطی به این ندارد که زنان بیش از همه می‌فهمند.»

کاکس در بخش دیگری از مصاحبه درباره درگیری اسرائیل و فلسطین در خاور میانه اظهار نظر می‌کند و می‌گوید این بحران بالأخره حل خواهد شد اما مشکل به خاطر مذهب از بین نخواهد رفت: «حلش خواهند کرد، اما به خاطر نظام‌های عقیدتی هرگز از بین نخواهد رفت - نظام‌های عقیدتی که کمکی به ایجاد آرامش نمی‌کنند. فقط به مفهوم خدا برمی‌گردد، این تصور که خدا از همه ما حفاظت می‌کند - چنین چیزی حقیقت ندارد، اتفاق نخواهد افتاد، مسئله این نیست. مسئله ما هستیم که به اندازه کافی دقیق خودمان را بررسی نمی‌کنیم و نمی‌بینیم که به چه چیزی تبدیل شده‌ایم. همیشه به خارج از خود نگاه می‌کنیم، به جای اینکه به درون بنگریم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۱۷

اگر در مورد قرآن این حرف را گفته بودی تا الان جان به جان آفرین تسلیم کرده بودی.

نمایش اسپویل
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۶

مذهب سرطانه اصلا مهم نیست چه مذهبی باشه چون خودش رو مقدس میدونه هر غلطی میکنه و با برچسب دین میره تو حاشیه تقدس و کثافتکاریهاش رو مقدس میکنه مذهب سرطانه

نمایش اسپویل
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۴۶

برای دوستانی ضد اسلام که این میخوان به اسلام ربط بدن متاسفانه قبل از اینکه برایان کاکس عزیز اینو بگه مسلمانان گفتن (بخش استخوان) دوم آیا مذهب باعث عقب موندگی میشه خیر نه خود مذهب مذهب یعنی شیوه خاص عقیده و تفکر مثلن عقیده سقراط یک انقلاب رو در یونان آغاز کرد همونطور که مسیحیت باعث تغییر رومی ها شد و توانستن چندین قرن بر یک پهنه بزرگی حکومت کنند همونجور که پروتستان دگرگونی بزرگی در اروپا بهم زد همونجور که اسلام اعراب جاهل بادیه نشین رو اول به قدرت رسوند بعد کاری کرد مرز های علم رو جابه جا کنن (البته ایرانیها) همونجور که مذهب شیعه باعث یکپارچگی دوباره ایران (اگه نمیدونید سنی های ایرانی میخواستن ایران عضو عثمانی باشه در اون زمان تا خلافت عباسیو دوران اوج اسلامی دوباره زنده بشه) دروان صفوی شد خود مذهب چیزی بدی نیست ولی متاسفانه مجریان مذهب میتونن فاسد باشن و گروه به بیراه ببرن

نمایش اسپویل