news-background
news-background

«دیوید فینچر» از درگیری با «ادوارد نورتون»، اختلاف نظر با فاکس برای بازاریابی، و شکست در گیشه با «باشگاه مشت‌زنی» می‌گوید

 

فیلم «باشگاه مشت‌زنی» فینچر را با چالش‌های متعددی در حین فیلمبرداری و پس از آن مواجه ساخت.

 

«باشگاه مشت‌زنی» (Fight Club) «دیوید فینچر» یکی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینماست، اما بیست سال قبل وقتی که در سالن‌های نمایش اکران شد به ندرت کسی چنین انتظاری از فیلم داشت. «برایان رفتری» در کتاب جدید خود نگاهی می‌اندازد به پشت صحنه‌ی پرهیاهو و شلوغ فیلمی که بر اساس رمان «چاک پالانیک» ساخته شد. بخش‌هایی از این کتاب در «رینگر» منتشر شده است. «لورا زیسکین» از استودیوی فاکس ۲۰۰۰ در ابتدا امتیاز تولید فیلم براساس رمان پالانیک را با قراردادی ۱۰ هزار دلاری اخذ می‌کند و برای کارگردانی به سراغ «دیوید او. راسل» می‌رود. راسل کتاب «باشگاه مشت‌زنی» را می‌خواند و به این علت که از درک آن عاجز می‌ماند پیشنهاد را رد می‌کند. اما فینچر به سرعت مجذوب داستان می‌شود.

فینچر در گفت‌وگو با رفتری می‌گوید: «در اواخر دهه‌ی چهارم زندگی بودم، و آن کتاب را مانند یک فریاد رجزخوانی دانستم. چاک در مورد نوع خاصی از خشم که از نوعی بی‌قراری به وجود می‌آید سخن می‌گفت: «ما چنان به مدت طولانی راکد مانده‌ایم که باید به سرعت به سمت دوره‌ی بعدی تکامل خود حرکت کنیم.» و چندان سخت نبود گرفتار طراوت ناب کتاب شدن.»

فینچر برای کارگردانی فیلم باید اختلافات خود با استودیوی فاکس قرن بیستم در گذشته را فراموش می‌کرد. این فیلمساز برای تولید اولین فیلم بلند خود «بیگانه‌ ۳» (Alien 3) به شدت با استودیو درگیر شده بود. فینچر نزد مسؤولین فاکس می‌رود و آن‌ها دو راه برای اقتباس از «باشگاه مشت‌زنی» به او ارائه می‌دهند: یا یک فیلم کم‌خرج ۳ میلیون دلاری بسازد و یا فیلمی پرخرج با ستارگان هالیوودی. فینچر راه دوم را انتخاب می‌کند و فاکس به او برای نگارش فیلمنامه فرصت می‌دهد.

فاکس با فیلمنامه‌ای که فینچر با همکاری «جیم الس» به نگارش درمی‌آورد پیش می‌رود. از آنجا که فینچر پیش از این با «برد پیت» در فیلم «هفت» (Se7en) همکاری کرده بود، تنها باید او را به خواندن فیلمنامه در حین فیلمبرداری «با جو بلک آشنا شو» (Meet Joe Black) وادار می‌کرد. «ادوارد نورتون» نیز زمانی چشم فینچر را گرفت که کارگردان بازی او را در فیلم «مردم علیه لری فلینت» دید. نورتون هم مانند فینچر «باشگاه مشت‌زنی» را یک کمدی می‌دانست.

اما نورتون و فینچر در مورد لحنی که فیلم باید داشته باشد اختلاف نظر داشتند و در حین فیلمبرداری وقفه‌های طولانی به وجود می‌آوردند درحالی که دیگر بازیگران باید منتظر می‌ماندند تا این دو جر و بحث را تمام کنند. فینچر می‌گوید: «به نظر من ادوارد پیش خود فکر می‌کرد که باید فیلمی بسازیم که مردم از کمدی بودنش مطمئن باشند. من و او در این خصوص بارها و بارها حرف زدیم. طنزی فروتنانه در فیلم وجود دارد که چشمک زنان می‌گوید: «نگران نباشید، همه‌ی اینها برای سرگرمی است.» و تمام سعی من این بود که این چشمک را نزنم. می‌خواستم مردم فکر کنند: «آن‌ها واقعاً به چنین چیزهایی باور دارند؟»»

درگیری فینچر با نورتون در مقایسه با اختلاف عقیده‌ی او با فاکس در مورد بازاریابی فیلم هیچ است. استودیو به کارگردان برای بازاریابی «باشگاه مشت‌زنی» هیچ اختیاری نمی‌دهد. چنانکه فینچر می‌گوید: «کسانی که کارشان فروش فیلم بود می‌گفتند: «من برای این فیلم پول خرج نمی‌کنم.»» یکی از مدیران فاکس به فینچر گفته بود این فیلم برای هیچکس ساخته نشده. فینچر به یاد می‌آورد که به او گفته بودند: «مردها دوست ندارند «برد پیت» را بدون پیراهن ببینند. احساس بدی به آن‌ها دست می‌دهد. زن‌ها هم دوست ندارند او را خون‌آلود ببینند. بنابراین نمی‌دانم این فیلم را برای چه کسانی ساخته‌ای.»

کارگردان اضافه می‌کند: «وقتی به سال ۱۹۹۹ فکر می‌کنم، گذاشتن پاها روی صندلی جلویی و یک پاپ کورن بزرگ در دستانم در ذهنم تداعی نمی‌شود. آن دوره را به عنوان مجموعه‌ای از ملاقات‌ها به خاطر می‌آورم وقتی که در آن به خود سیلی می‌زدم و با ظاهری آشفته از آنجا بیرون می‌رفتم.» فینچر تمایل داشت برای بازاریابی فیلم اقدامات خلاقانه‌ای انجام دهد و چند ویدیوی تبلیغاتی کوتاه با پیت و نورتون ضبط کرده بود. این دو بازیگر در قالب شخصیت‌هایشان در فیلم ظاهر می‌شدند و به سینماروها توصیه می‌کردند که موبایل‌های خود را خاموش کنند و جملاتی مبهم و تلخ به زبان می‌آوردند: «وقتی لباس شنا به تن کرده باشید هیچکس حق ندارد به شما دست بزند.» ایده‌ی فینچر این بود که تبلیغات فیلم رویکردی پرخاشگرانه داشته باشد، اما فاکس ترجیح می‌داد ریسک نکند و فیلم را فقط به عنوان «یک فیلم استودیویی بزرگ و پرستاره» به بازار عرضه کند.

بازاریابی فیلم جواب نمی‌دهد و «باشگاه مشت‌زنی» در گیشه به سختی شکست می‌خورد و در افتتاحیه تنها ۱۱ میلیون دلار و در پایان اکران داخلی ۳۷ میلیون دلار می‌فروشد، درحالی که فاکس ۶۵ میلیون دلار برای فیلم خرج کرده بود. فینچر از شکست احتمالی فیلم مطلع می‌شود و برای دوری از اخبار ناخوشایند به جزیره‌ی بالی در اندونزی سفر می‌کند. او در مورد عملکرد ضعیف فیلم در گیشه می‌گوید: «دو سال را صرف یک کار می‌کنی و فکسی دریافت می‌کنی با این مضمون: «همگی به خانه بروید. فیلم با سر به زمین می‌خورد.» بعد با خود می‌گویی: «لعنتی، الان باید چه خاکی به سر بریزم؟» چگونه باید از زمین بلند شد؟»

فینچر می‌افزاید: «مردم در رستوران به گونه‌ای به تو دلداری می‌دهند گویی یکی از عزیزانت را از دست داده‌ای.» جو آژانس CAA بسیار سنگین بود. [می‌گفتند:] تجربه‌ی خوبی برایت شد. اگر بخوای می‌توانیم در آینده تو را از چنین تصمیمات ویرانگری که برای خودت می‌گیری بازداریم.» فقط بلند می‌شدم و معذرت خواهی می‌کردم و می‌رفتم. یک بار بحث به جایی رسید که گفتم: «چطور جرأت می‌کنید؟ من مشکلی با این فیلم ندارم.»

پس از گذشت دو دهه، درد و رنجی که فینچر برای خلق «باشگاه مشت‌زنی» تحمل کرده التمام یافته و فیلم بیش از ۶ میلیون دلار با فروش دیسک‌های DVD‌ به دست آورده و به یکی از آثار فرهنگی ارزشمند برای نسل جوان سینمارو تبدیل شده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۲۳

اشتباه این فیلم اینجا بود که کیفیت و موضوع فیلم جلو تر از زمان خودش هست و قابل فهم مردم اون زمان نبوده این اثر فوق العاده خیلی جلو تر از رده ها هم زمان خودش بود

نمایش اسپویل
۱۷ فروردین ۱۳۹۸ ۱۴:۵۰

فیلم باشگاه مشت زنی رو خودم اولین بار دیدم اصلا درکش نکردم و خوشم نیومد ولی از اونجایی که خودم بی خوابی دارم و میبینم زمانی که استراحت کافی نکردم ذهنم به کجاها میره متوجه میشم چه شاهکاری ساختند. توی یکی از شبهای بی خوابیم یاد این فیلم افتادم

نمایش اسپویل
۱۰ فروردین ۱۳۹۸ ۰۱:۴۱

اون روزی که این فیلمو دیدم اصلا یادم نمیره انگار معجون یا یه نوع موادی بود که هر نوع حس و احوالی رو بهت القا میکرد ممنون فینچر و برد پیت که به خاطر نقش آفرینی یکی از خاطره ساز ترین و ناب ترین کرکتر ها همیشه در قلب طرفداران سینما هستی

نمایش اسپویل
۹ فروردین ۱۳۹۸ ۲۰:۲۴

یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینماست

نمایش اسپویل
۹ فروردین ۱۳۹۸ ۱۸:۳۰

واقعا فیلمش بزرگ تر از زمان خودش بود!

نمایش اسپویل