news-background
news-background

[ویژه 30نما] بررسی دنیای سینمایی مارول (قسمت اول)

کمتر کسی پیدا میشود که با دنیای سینمایی مارول آشنایی نداشته باشد و پیگیر بلاک باسترهای شگفت انگیز این کمپانی نباشد. در این مقاله قرار است به بررسی تمام فیلمهای کمپانی مارول بپردازیم. البته هیچ جای نگرانی برای طرفداران دی سی (DC) نیست چرا که قصد نوشتن همین سبک مقاله، برای این کمپانی را نیز داریم!

 مارول در سال 1939 پایه گذاری شد و ساخت دنیای کمیکیِ فوق العاده ی خود را آغاز نمود. چندین سال بعد تقریبا در دهه های 70 و 80 بود که شروع به وارد کردن شخصیتهای خود، در قاب تلویزیون و سینما کرد. اما این فیلم و سریالها، اصلا موفقیتی کسب نکردند همچنین کمپانی تقریبا به مرز ورشکستگی رسیده بود. در نتیجه، مارول شروع به فروش فرانچایز سینمایی خود به دیگر کمپانی ها کرد. همانند مردان ایکس (X-Men)، چهار شگفت انگیز (Fantastic Four) روح سوار (Ghost Rider) و بی باک (Daredevil) به کمپانی فاکس (Fox)، و مرد عنکبوتی (Spider-Man) به کمپانی سونی و چندین مورد دیگر...

اما با تشکیل استودیویی اختصاصی به نام مارول استودیو (Marvel Studio)، این کمپانی با مشارکت دیزنی (Disney)، شروع به ساخت دنیای سینمایی خود نمود. این پروژه ها که با هدف تشکیل تیم انتقامجویان (Avengers) بر پرده سینما بوجود آمد، با اکران فیلم مرد آهنی (Iron-Man 2008) کار خود را آغاز کرد و بعد از فاز اول و دوم این پروژه ها، مارول اکنون درگیر ساخت سومین فاز از فیلمهای سینمایی اش میباشد. همچنین این کمپانی علاوه بر فیلمهای سینمایی شگفت انگیزش، دارای سریال های موفقی نیز میباشد، که از بهترین آنها میتوان همکاری اش با شبکه نتفلیکس (Netflix) و ساخت سریال شخصیت های گروه مدافعان (Defenders) را نام برد. اما بهتر است سریالهای مرتبط به هم ِ این کمپانی را کنار گذاشته و فعلا به بررسی فازهای سینمایی آن بپردازیم.

1the_avengers_2012___symbol_of_hope-wallpaper-1920x1080

فاز اول – شروع از سال 2008

مرد آهنی 1 (Iron-Man 2008)

هالک شگفت انگیز (The Incredible Hulk 2008)

مرد آهنی 2 (Iron-Man 2010)

ثور (Thor 2011)

کاپیتان آمریکا: اولین انتقامجو (Captain America: The First Avenger 2011)

انتقامجویان (Avengers 2012)

فاز دوم – شروع از سال 2013

مرد آهنی 3 (Iron-Man 2013)

ثور: دنیای تاریک (Thor: The Dark World 2013)

کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان (Captain America: The Winter Soldier 2014)

محافظان کهکشان (Guardians of the Galaxy 2014)

انتقامجویان: عصر اولتران (Avengers: Age of Ultron 2015)

مرد مورچه ای (Ant-Man 2015)

فاز سوم – شروع از سال 2016

کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی (Captain America: Civil War 2016)

دکتر استرنج (Doctor Strange 2016)

محافظان کهکشان قسمت دوم (Guardians of the Galaxy Vol.2 2017)

مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (Spider-Man: Homecoming 2017)

ثور: راگناروک (Thor: Ragnarok 2017)

پلنگ سیاه (Black Panther 2018)

انتقامجویان: جنگ بینهایت (Avengers: Infinity War 2018)

مرد مورچه ای و زنبورک (Ant-Man and the Wasp 2018)

کاپیتان مارول (Captain Marvel 2019)

فیلم بدون عنوان انتقامجویان (Untitled Avengers sequel 2019)

همانطور که مشاهده کردید، عناوین فیلمها رفته رفته بهتر و هیجان انگیزتر شدند و در حال آماده سازی ما برای مشاهده یک حماسه در سالهای 2018 و 2019، یعنی تقابل انتقامجویان با ثانوس (Thanos)، میباشند. البته چند تاریخ دیگر نیز در فاز سوم، برای پروژه های نامعلومی (همانند فیلم اختصاصی بیوه سیاه / Black Widow) در نظر گرفته شده است که بطور رسمی مشخص نشده برای چه فیلمهایی میباشد.

مارول واقعا با برنامه ریزی دقیق و فوق العاده ای به ساخت دنیایش پرداخته و اگر این فیلم ها را بطور دقیق ( و به ترتیب اکران البته!) مشاهده نمایید، متوجه این هوش و خلاقیت کمپانی خواهید شد؛ چرا که این داستان ها دقیق و کار شده میباشند و نکات ریزی که در طول فیلمها شاهد هستیم، ناگهان در پروژه های بعدی، خودشان را نشان میدهند. اما بعضی از مخاطبان هستند که فیلمهای این فاز ها را کامل و به ترتیب ندیده اند و ممکن است ابهاماتی برایشان پیش بیاید و از داستان فیلمها ایراد بگیرند. مثلا بعضی کاربران، علاقه زیادی به شخصیت های انتقامجویان دارند و همه فیلمهای آنها را دیده اند، ولی فیلمی همانند "محافظان کهکشان" را نمیبینند و توقع دارند که دو قسمت بعدیِ انتقامجویان را متوجه بشوند و انتظار درک کامل داستان و شگفتی آن را دارند.

در کل میخواهیم بگوییم شاید مثلا داستان محافظان کهکشان، جدید باشد و به فیلم "جنگ داخلی" مرتبط نباشد و با ندیدن این فیلم، مشکلی در دیدن جنگ داخلی نخواهید داشت، ولی این داستانها بطور جزئی گفته میشوند و بطور کلی در فیلم "جنگ بینهایت" در کنار یکدیگر بنمایش در میایند.

بطور مثال برای همه مشخص شده است که داستان فیلم "انتقامجویان: جنگ بینهایت" درباره شخصیت ثانوس و دستکش بینهایت میباشد و با استفاده از این دستکش، قرار است دنیا را نابود کند. این دستکش که با قرار گرفتن "شش سنگ بینهایت" بر روی آن، به قدرتمند ترین و خطرناکترین سلاح ها در دنیای مارول تبدیل میشود، از فیلم کاپیتان آمریکا 2011، زمینه سازی هایش شروع شد. یعنی از همان زمان شروع کارِ مارول، این کمپانی برنامه های فاز سوم را ریخته بود!!!

داستان این دستکش و اینکه آن سنگها چه هستند، مفصل بوده و زمینه ساز اصلی قسمت بعدی انتقامجویان میباشد. پس ابتدا به آن نگاهی کوتاه انداخته و سپس به بررسی فیلمها، و حضور این سنگها در آنها میپردازیم.

AA019970

در دنیای مارول، شش سنگ (جواهر)، به نام های سنگهای بینهایت (ابدیت)، وجود دارد که هرکدام قدرت و ویژگی خاصی دارند. این سنگها عبارتند از:

سنگ فضا (تسراکت) – Space Stone

رنگ در کمیک: بنفش

رنگ در فیلم: آبی

ویژگی: به استفاده کننده اجازه میدهد در هر مکانی از فضا جابجا شود

معرفی در فیلم کاپیتان آمریکا: اولین انتقامجو

محل نگهداری: آزگارد (دنیای ثور)

سنگ ذهن – Mind Stone

رنگ در کمیک: آبی

رنگ در فیلم: زرد

ویژگی: افزایش و تقویت قدرت ذهنی، دسترسی به افکار دیگر موجودات

معرفی در فیلم انتقامجویان (عصای لوکی)

محل نگهداری: فعلا متعلق به شخصیت ویژن میباشد

سنگ قدرت – Power Stone

رنگ در کمیک: قرمز

رنگ در فیلم: بنفش

ویژگی: دسترسی به تمام انرژی و قدرتی که وجود داشته یا وجود خواهد داشت. به کاربر توانایی انجام هر کار فیزیکی و استفاده از قدرتی فوق العاده زیاد را میدهد.

معرفی در فیلم محافظان کهکشان

محل نگهداری: سرزمین نوا

سنگ واقعیت – Reality Stone

رنگ در کمیک: زرد

رنگ در فیلم: قرمز

ویژگی: به کاربر اجازه تحقق هر آرزویی را میدهد، حتی اگر در تضاد با قوانین علمی باشد! همچنین دارای قدرت زیادی میباشد

معرفی در فیلم ثور: دنیای تاریک

محل نگهداری: به کلکسینور (که در محافظان کهکشان با او بیشتر آشنا شدیم) داده شد

سنگ روح – Soul Stone

رنگ در کمیک: سبز

رنگ در فیلم: هنوز رونمایی نشده است

ویژگی: به کاربر اجازه دستکاری، کنترل و حتی دزدیدن روح، چه اشخاص مرده و چه زنده، و همچنین قدرتهای دیگر افراد را میدهد. این سنگ که بعنوان فاسد ترین سنگ نیز شناخته میشود، قابلیت کنترل تمام زندگی در جهان را به شخص استفاده کننده تقدیم میکند.

سنگ زمان – Time Stone

رنگ در کمیک: نارنجی

رنگ در فیلم: هنوز رونمایی نشده است

ویژگی: به کاربر اجازه سفر به گذشته و آینده و حتی تغییر آنها را میدهد. همچنین با استفاده از آن میتواند روند گذر زمان را کند یا سریع تر نمود

این شش سنگ که معرفی کردیم، هر کدام به تنهایی نیز فوق العاده قدرتمند هستند و استفاده غلط از آنها، بسیار خطرناک است. همچنین آنها مکمل یکدیگر میباشند و میتوانند قابلیت های یکدیگر را افزایش دهند. حال تصور کنید فردی که خود نیز دارای قدرت و ویژگی های زیادی است (ثانوس) به این جواهرات دست یابد و از آنها برای نابودی کره زمین استفاده کند!. پس قطعا قهرمانان ما کار سختی را در فیلم "جنگ بینهایت" پیش رو خواهند داشت.

به گمانم این توضیحات، برای فیلم بعدی انتقامجویان، فعلا کافی باشد و بهتر است اکنون به بررسی فاز اول مارول بپردازیم.

مرد آهنی – Iron-Man 2008

3iron-man-2008

اولین پروژه مارول، ساخت فیلم مرد آهنی بود. یعنی اوریجین تونی استارک که با ساخت یک زره پیشرفته، به نجات جان مردم میپردازد. این فیلم از بازیگران فوق العاده ای همانند رابرت داونی جونیور (Robert Downey JR.)، جف بریجز (Jeff Bridges) و گوئینت پالترو (Gwyneth Paltrow) بهره برده بود.

مارول با ساخت این فیلم، پای اکشن جدیدی را به سینما باز نمود و فروش حدودا 500 میلیون دلاری آن نیز تقریبا برای شروع خوب بود.

این فیلم، تمام تمرکزش به معرفی شخصیت مرد آهنی بود و تنها در یک صحنه، آن هم در پایان تیتراژ، به گروه انتقامجویان اشاره شد. با اولین پروژه مارول و تایید شدن ساخت انتقامجویان، دیده شد که این کمپانی برنامه های زیادی برای طرفداران دارد و قطعا موفق خواهد بود. در طول این فیلم، هیچ اشاره ای به دیگر قهرمانان نشد. البته از مامور فیل کولسن با بازی کلارک گرگ که وظیفه ارتباط بین قهرمانان را داشت، رونمایی شد. بعلاوه همان اشاره کوتاه به انتقامجویان، بعد از تیتراژ پایانی فیلم.

دانلود فیلم مرد آهنی 1

هالک شگفت انگیز – The Incredible Hulk 2008

4the_incredible_hulk_2-wallpaper-1920x1200

دومین فیلم مارول، با محوریت شخصیت بروس بنر که عصبانی شدندش، ما را با غول خشمگین و سبز رنگی به نام هالک رو به رو میکند، بود. به لطف فیلم هالک محصول 2003، در این فیلم شاهد اوریجین این شخصیت نبودیم فقط سرگذشت او را بعد از اتفاقات "هالک 2003" دیدیم.

این فیلم با توجه به فروش حدود 200-300 میلیون دلاری خود، خیلی موفق ظاهر نشد و به شخصه بنظرم ضغیف ترین ساخته مارول بوده است. این فیلم نیز به معرفی دیگر شخصیت ها نپرداخت و فقط شاهد حضور کوتاهی از تونی استارک در پایان تیتراژ بودیم.

بعد از این پروژه، شاهد عوض شدن بازیگر نقش بروس بنر، و دیدن مارک روفالو (Mark Ruffalo) بعنوان این شخصیت بودیم؛ که او بنظر خیلی مناسب تر از ادوارد نورتون (Edward Norton) در این نقش بود.

در صحنه بعد از تیتراژ فیلم، شاهد تونی استارک بودیم و ما را برای فیلم بعدی، یعنی قسمت دوم مرد آهنی آماده نمود.

دانلود هالک شگفت انگیز

مرد آهنی 2 – Iron-Man 2010

5iron man 2

این فیلم که دارای طنز و اکشن جالبی از شخصیت تونی استارک بود، خیلی روی شرور اصلی اش یعنی شخصیت "شلاق / Whiplash" با بازی میکی رورک (Mickey Rourke) کار نکرده بود و یکی از نقطه ضعف های فیلم به حساب می آمد.

ما در این فیلم شاهد معرفی شخصیت ناتاشا رومانوف یا همان بیوه سیاه (Black Widow) با هنرنمایی اسکارلت جوهانسون بودیم. علاوه بر این، شاهد طرح های اولیه ساخت سپر کاپیتان آمریکا که توسط پدر تونی استارک ساخته شده، و اشاره ای به این قهرمان نیز بودیم. اگرچه شخصیت وارماشین نیز در این فیلم معرفی شد.

پس قسمت دوم مرد آهنی، نقش خیلی مهمی در فاز اول فیلمهای مارول داشته است. همچنین در این فیلم شاهد سفر مامور فیل کولسن به محل فرود چکش ثور، در پایان تیتراژ بودیم که ما را برای عنوان بعدی، یعنی شخصیت ثور آماده کرد.

دانلود مرد آهنی 2

ثور – Thor 2011

6thor-movie-multi-monitor-HD

این فیلم که با هنرنمایی کریس همسورث بود، ما را با سرزمین آزگارد و خدایان آن آشنا کرد. ما شاهد شرارت های "لوکی" با بازی تام هیدلستون، و زمینه سازی او برای فیلم انتقامجویان بودیم.

ثور، پای دنیای فضاییِ مارول را به سینما بازکرد (البته محافظان کهکشان بیشترین سهم را در این زمینه داشته است) و دلمان را برای دیدن دشمنان خیلی بزرگی که در کمیک شاهد بودیم، خوش نمود.

این فیلم، داستانی مستقل را تعریف کرد. همچنین شاهد حضور مامور کولسن و زیر نظر گرفتن ثور، توسط او و معرفی یک انتقامجوی دیگر یعنی "شاهین چشم (با بازی جرمی رنر)" بودیم. مارول بعد از این فیلم، تنها یک پروژه دیگر نیاز داشت، تا بالاخره تیم انتقامجویان را به نمایش بگذارد و آن چیزی نبود جز معرفی کاپیتان آمریکا...

دانلود ثور

کاپیتان آمریکا: اولین انتقامجو - Captain America: The First Avenger 2011

7captain_america_the_first_avenger_2-wallpaper-1920x1200

در این فیلم از اولین انتقامجو در دنیای سینمایی مارول، یعنی استیو راجرز رونمایی شد. با توجه به اینکه او در دوران جنگ جهانی دوم بوجود آمد، پس اولین انتقامجو به حساب میاید.

ایفای این نقش توسط کریس ایوانز (Chris Evans) که قبلا نیز بعنوان ابرقهرمانی دیگر در نقش "جانی استورم / مشعل انسانی" در "چهار شگفت انگیز" محصول کمپانی "فاکس" حضور داشت، بود و او را تبدیل به یکی از محبوب ترین بازیگران سینمای مارول کرد.

در این فیلم، از اولین سنگ بینهایت به نام "سنگ فضا یا تسراکت" رونمایی شد و از همان زمان زمزمه هایی از ثانوس و دستکش بینهایت شنیده شد. بعد از اکران این فیلم، همه طرفداران منتظر حضور این قهرمانان در یک تیم، در قالب فیلم انتقامجویان بودند.

با صحنه ای که بعد از تیتراژ پایانی فیلم دیدیم، واقعا صبر کردن برای این عنوان خیلی سخت بود؛ ولی بالاخره سال 2012 آمد و انتقامجویان مارول پا به سینما گذاشتند.

دانلود کاپیتان آمریکا: اولین انتقامجو

انتقامجویان – Avengers 2012

8Marvel-The-Avengers-Movie-2012-HD-Wide-Screen-Wallpaper-51

تمام پنج فیلم قبلی، زمینه ساز پرفروش ترین فیلم مارول، یعنی انتقامجویان بودند. حضور این افراد در یک تیم و دیدن تضاد ها و اتحاد آنها واقعا هیجان انگیز بود. شرور اصلی این فیلم لوکی به حساب میامد. البته باید بگوییم مارول از کمبود شرور های مناسب در سینمایش رنج میبرد. چرا که خیلی از این دشمنان، همراه با رایت مردان ایکس و چهارشگفت انگیز، در اختیار فاکس قرار دارند. اگرچه امیداریم همانند اشتراک مرد عنکبوتی بین سونی و مارول، شاهد این اتفاق با کمپانی فاکس نیز باشیم و ببینیم شخصیتهایی همانند ولورین و دکتر دووم، پا به دنیای مارول گذاشته اند.

در این فیلم شاهد صحنه های بیشتری از "سنگ فضا" نسبت فیلم کاپیتان آمریکا، و همچنین معرفی "سنگ ذهن" بودیم. سنگ ذهن، همان جواهری بود که در عصای لوکی وجود داشت (درست است که به رنگ آبی دیده شد ولی در فیلمهای بعدی شاهد بودیم که بعد از خارج کردنش از عصا، رنگش زرد میباشد). علاوه بر اینها، قدرت نمایی این دو سنگ را نیز دیدیم. (از سنگ فضا برای ورود ارتش لوکی به زمین استفاده شد؛ و در اول فیلم هم دیدیم که چگونه لوکی با بکارگیری سنگ ذهن، افرادی را کنترل کرد)

از دیگر عواقب این فیلم نیز، میتوان زمینه سازی کوچکی برای فیلم "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی" را نام برد.

فیلم انتقامجویان واقعا ارزش انتظار کشیدنش را داشت و شاهد اکشن و هیجان، بهمراه کمی طنز فوق العاده ای از آن بودیم. همچنین با صحنه بعد از تیتراژش که نیم نگاهی به ثانوس انداخت؛ ما را مطمئن کرد که قرار است جنگ بزرگِ بینهایت را در ادامه فیلمهای مارول ببینیم.

دانلود انتقامجویان

این بررسی فاز اول، و ارتباط جزئی فیلمها، با فازهای بعدی بود. در ادامه این مقاله به بررسی مفصل تری از دو فاز دیگر خواهیم پرداخت.

ادامه در قسمت دوم 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید